Bokstavsinlärning och bokstavsschemat

När vi arbetar med bokstavsarbetet har jag gjort ett arbetsschema som eleverna ska följa. Varje vecka har vi en gemensam start med veckans bokstav. Då pratar vi om bokstaven, hur den låter, vad den heter, hur man skriver den osv. Vi brukar också leta efter ord och namn med bokstaven och göra en gemensam lista på tavlan. Vi pratar om var i ordet man hör bokstaven, i början, mitten eller slutet. De flesta eleverna känner igen samtliga versaler (de stora bokstäver) men kan fortfarande vara osäkra på en del av gemenerna (de små bokstäver). Det de framförallt kan tycka är svårt är hur man skriver/formar de små bokstäverna.

Under veckans gång får eleverna arbeta i sin takt efter arbetsschemat. Vissa moment ska samtliga elever göra och andra moment gör enbart vissa elever, efter sin förmåga och nivå. Inom ramen för bokstavsschemat få eleverna träna på olika moment för att träna bokstaven.

Bokstavschema5

Det första momentet är att spåra bokstaven på en mini-whiteboard. Eleven tränar på att spåra och forma sin bokstav tills hen är nöjd. Därefter visar och skriver eleven bokstaven för mig innan det är dags för nästa moment.

Bokstavschema6

Därefter ska man arbeta i Bokstavsboken som hör till ”Vi läser”. Det är en arbetsbok som innehåller flera moment t ex lyssna efter bokstavsljudet, forma bokstaven, skriva ord, läsa, klippa och rita.

Bokstavschema7

Inom moment tre ska man träna på att skriva bokstaven det finaste man kan i ett bokstavshäfte.

Bokstavschema8

Moment fyra är ett läs-moment. Jag har fyra små böcker till varje bokstav, med olika innehåll och nivåer. Nivåerna på böckerna är allt från en mening per sida med korta ord och kort meningslängd (2-5 bokstäver/ord och 3-5 ord/mening) till 5 rader per sida med längre ord och meningslängd (2-10 bokstäver/ord och 3-12 ord per mening). Eleven tränar på att läsa boken för sig själv. Därefter läser hen högt för mig och får den stöttning som behövs.

Bokstavschema9

Efter läsning får eleverna göra något som jag kallar för bokstavskul. Till varje bokstav har jag kopierat från ett kopieringsunderlag ett litet ”pyssel” som tränar allt från motorik till bokstavsigenkänning.

Bokstavschema1

 

Moment sex kallar jag för bokstavssaga. Detta moment hinner inte alla barn till för varje bokstav utan är som en extrauppgift inom ramen för bokstavsschemat.  Bokstavssagan ska på något sätt knyta an till veckans bokstav. Det kan vara att man skriver om en snigel eller om en person som heter Stina, när det är bokstaven S. En del elever ritar en bild och skriver ord eller någon kort mening till. Andra ritar och skriver flera meningar som för en del blir till en saga med början, mitt och slut. Bokstavssagan görs utifrån elevens individuella förmåga och ser på så sätt väldigt olika ut.

Bokstavschema2

Det sista man ska göra innan man är klar med veckans bokstav  och målar bokstaven i vår ”klar orm” är att ”visa fröken” och skriva bokstaven.

Bokstavschema3

5 reaktion på “Bokstavsinlärning och bokstavsschemat

  1. Pingback: Veckans bokstav - Mia Kempe

    • Hej, Ursäkta dröjsmålet med svar på din fråga. Kopieringsunderlaget kommer från Gothia förlag och heter ”Lära med djur, språkarbete för åren kring skolstart”. Jag vet ej om det finns kvar att köpa då jag har lånat av en kollega som köpte in det för flera år sedan. Hälsningar Linda

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *