Information inför vecka 4

Hej,

Den här veckan har jag till klassens stora glädje börjat med klassreporter igen. De har efterfrågat det ett tag och flera elever har redan börjat planera. Varje vecka kommer ett antal elever få i läxa att förbereda en presentation om t ex ett fritidsintresse, en sport, ett instrument… Jag har skrivit ihop ett dokument med exempel på vad man kan prata om samt instruktioner. De elever som är klassreporter har fått instruktionerna i en plastficka i sin läxmapp.

Bifogar erbjudande om ABC-kurs. Det är en föräldrakurs som bland annat klassens gamla förskoleklassfröken Fia håller i. Inbjudan till Öppet Hus som är den 3 februari finns också bifogat. Bilagorna finns med i mejlet.

Veckans arbete:

Matematik:   Vi tränar på att markera och avläsa tal på tallinjen, storleksordna tal samt olika strategier vid huvudräkning.

Svenska:     Klassen har tränat på läsning, läsförståelse och att skriva beskrivningar. De har bland annat fått beskriva en person i klassen och ett rum på skolan. Klasskamraterna har fått gissa vem/vilket rum som beskrivningen avser.

SO:               Källkritik. Vi använder oss av de fem superfrågorna när, varför, vad, vem och hur. Vi har även diskuterat skillnaden fakta-åsikt och sanning –rykten.

NO:              Evolutionen. Livets början och utveckling i vatten. Exempel på djur och spår av dessa djur i nutiden (fossiler). Klassen har i grupper varit på fossiljakt i skolan och fotat med ipads.

Läxor till vecka 4:

Matematik:   s. 34-35 i Matteläxboken.

Svenska:       Läsläxa

Klassreporter torsdag: Maya Jane och Selma

Inför vecka 4:

Måndag:

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag:     Lämna in läxor. Idrott: Kom ihåg kläder, skor och handduk.

Fredag:       Läxor delas ut. Idrott: Kom ihåg kläder, skor och handduk.

Trevlig helg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *